Opetusmateriaalit

Nämä oppitunnit auttavat sinua suunnittelemaan opetusta ja valmistelemaan oppilaille liimakokeita. Yhdessä voitte tutustua erilaisten liimojen saloihin ja niiden tyyppeihin, ominaisuuksiin, käyttökohteisiin ja muihin kiinnostaviin faktoihin. Käytännön kokeet ja niiden yllättävät tulokset ovat niin hauskoja, että oppilaasi eivät edes huomaa oppivansa yhtä ja toista! Ohjelman ovat kehittäneet Ruhr University Bochumin professorit ja Henkelin liima-asiantuntijat. Aloitetaan kokeet liimalla!

Oppitunti 1: Erityyppiset liimat

Tämä oppitunti esittelee oppilaille erilaisia liimatyyppejä. Liimoja on valtavasti enemmän kuin ne, jotka ovat lapsille jo ennestään tuttuja. Auta oppilaitasi tutustumaan uusiin liimatyyppeihin hauskojen kokeiden muodossa. Pyytämällä heitä valitsemaan eri tarkoituksiin parhaiten sopivan liiman he pääsevät testaamaan liimojen tarttuvuutta ja tehoa.

Ikä: 5–6 vuotta
Taidot:
assosiatiivinen muisti, kognitiiviset taidot

Oppitunti 2: Liiman raaka-aineet

Tämän oppitunnin tarkoituksena on esitellä oppilaille liimapuikon koko valmistusprosessi. Tutkikaa yhdessä arkielämästä tuttuja raaka-aineita, joita löytyy jokaisesta kodista. Lapset saavat sekoittaa veteen neljää samannäköistä jauhetta ja kokeilla itse, mikä niistä saa aikaan tahmaisen seoksen, jota voidaan käyttää liiman valmistuksessa.

Ikä: 5–6 vuotta
Taidot: muisti, omatoimisuus, motorinen koordinaatio

Oppitunti 3: Tärkkelys

Tällä oppitunnilla lapset tutustuvat tärkkelykseen ja kemiallisiin tapoihin, joilla sitä saadaan. He pääsevät leikkimään tutkijoita ja näkemään, miten raaka-aineet muuttuvat. Menetelmän avulla saa selville, sisältävätkö Pritt-liimapuikot tärkkelystä. Lisäksi lapset oppivat, mistä arkielämän tuotteista sitä saadaan.

Ikä: 5–6 vuotta
Taidot: kognitiiviset taidot, muisti, sosiaalisuus

Oppitunti 4: Tärkkelystä ruoasta

Nyt oppilaat pääsevät eristämään tärkkelystä eri raaka-aineista omissa ryhmissään. Selkeät ohjeet ja raaka-ainelistat auttavat oppilaita tekemään yhteistyötä ja tutustumaan lähemmin raaka-aineisiin, joiden he jo tietävät soveltuvan ominaisuuksiltaan liiman valmistamiseen. Valmistautukaa hämmästymään!

Ikä: 5–6 vuotta
Taidot: kognitiiviset taidot, motorinen koordinaatio, ryhmässä toimiminen

Oppitunti 5: Tärkkelystahna ja vertailu liimapuikkoon

"Edellisillä oppitunneilla oppilaat ovat tutustuneet liimaavien aineiden ominaisuuksiin ja päässeet uuttamaan niitä itse. Nyt heidän on aika tutkia, soveltuvatko ne oikeasti asioiden liimaamiseen yhteen vai puuttuuko koostumuksesta vielä jotakin. Kysy oppilailta ehdotuksia siitä, miten tärkkelyksen ja veden seoksesta voisi tehdä vieläkin liimaavampaa. Hyvien ideoiden keräämisen jälkeen voit esitellä heille oikean tärkkelystahnan valmistusohjeet. Valmistus muistuttaa ruoanlaittoa tai leipomista, mikä on lapsista aina hauskaa!

Ikä: 5–6 vuotta
Taidot: kognitiiviset taidot, omatoimisuus, motorinen koordinaatio

Oppitunti 6: Tahnaa ja saippuaa

Nyt oppilaiden on aika valmistaa tärkkelystahnaa, lisätä siihen saippuaa ja tehdä sitten kokeita edellisellä oppitunnilla valmistetulla tahnalla. Näin he oppivat hauskalla tavalla, että eri mittasuhteet saavat aikaan erilaisia ominaisuuksia aina voidemaisesta koostumuksesta tahmeaan massaan. Kun he ovat tutkineet eri vaihtoehtoja, pyydä heitä kokeilemaan paperien liimausta yhteen, jotta nähdään toimiiko tahna!

Ikä: 5–6 vuotta
Taidot: motorinen koordinaatio, kognitiiviset taidot, tilavuussuhteet

Oppitunti 7: Liimoja ruoka-aineista

Tällä oppitunnilla lapset pääsevät ideoimaan liimoja itse! Esimerkiksi nallekarkeista, suklaasta ja porkkanoista voi valmistaa erityyppisiä liimoja. Lapset oppivat, miten ulkoiset olosuhteet vaikuttavat raaka-aineiden tarttuvuuteen: suklaa muuttuu tahmaiseksi auringossa. Prosessin tavoitteena on testata, kuinka vahvoja oppilaiden omat liimat ovat.

Ikä: 5–6 vuotta
Taidot: kognitiiviset taidot, omatoimisuus, motorinen koordinaatio

Oppitunti 8: Liimatestit

Tällä oppitunnilla lapset pääsevät vertailemaan omia liimojaan Pritt-liimoihin. He saavat käyttää luovuuttaan testi- ja arviointimenetelmien suunnittelussa. Annamme moduulissa muutamia esimerkkejä prosessin kulusta.

Ikä: 5–6 vuotta
Taidot: kognitiiviset taidot, omatoimisuus, motorinen koordinaatio